eMobility

Ervaren duurzaamheid.

We geloven in het klimaatverdrag van Parijs – want duurzaamheid is voor ons geen modeverschijnsel, maar een belangrijke levenshouding. Om onze bijdrage aan deze wereldwijde doelstelling te leveren, hebben we een duidelijke routekaart voor een CO₂-neutrale transportsector opgesteld. eMobility is onze sleutel tot duurzaamheid en met de eActros ervaren we dit nu al:de lokale CO₂-neutraliteit.

Duurzaamheid houdt voor ons niet op bij een eTruck. Want bij de vermindering van CO₂ zien we het grote geheel. Daarom zullen alle Europese Daimler-fabrieken vanaf 2022 in balans op CO₂-neutrale wijze produceren. Bovendien verlagen wij voor een klimaatneutrale productie consequent onze CO₂-uitstoot en willen wij deze waar mogelijk helemaal vermijden. Naast het inkopen van groene stroom breiden wij de duurzame energie in onze vestigingen consequent uit. Een locatieoverschrijdende stroomovereenkomst moet bovendien garanderen dat alle Duitse vestigingen van Daimler Truck AG hun volledige behoefte kunnen dekken met stroom uit hernieuwbare energiebronnen zoals wind-, zonne- en waterkracht.

Sustainability content co2 neutral production

In een rechtstreekse vergelijking is de eActros tot twee keer zo efficiënt als een dieselvrachtwagen. Dat doet hij door zijn energie met behulp van de ePowertrain en recuperatie (voor de bijzonder hoge terugwinning van vertragingsenergie) efficiënt te gebruiken. De oplossing op maat voor elektrische vrachtwagens, met een focus op het zware distributievervoer in een stedelijke omgeving, overtuigt door een geoptimaliseerd aandrijflijngewicht, meer efficiëntie en een stil rijgedrag. De gebruikte e-as maakt met zijn twee afzonderlijke elektromotoren een maximumvermogen van 400 kW mogelijk.

Energiebesparing en dus grondstoffen sparen, hangt niet alleen af van de efficiëntie van de aandrijflijn, maar in grote mate ook van de rijstijl en het rijgedrag van de bestuurder.

Energie- en milieuvriendelijk rijden hangt niet alleen af van de efficiëntie van de aandrijflijn, maar ook in grote mate van de rijstijl en het rijgedrag van de bestuurders. Daarom biedt Mercedes-Benz Trucks een speciaal op de eActros afgestemde rijtraining aan. Die begint bij fundamentele arbeidsstappen zoals het laden van de truck, het ophalen van e-specifieke informatie en de implementatie ervan in de dagelijkse routine van de bestuurder, zodat de deelnemers vooral de omgang met de nieuwe ePowertrain kunnen aanleren. De training levert de nodige kneepjes om de recuperatie van de aandrijving optimaal te benutten en daardoor een geoptimaliseerd rijbereik en batterijsparend rijden mogelijk te maken.

Sustainability content e specific

Beide technologieën maken een schoon transport mogelijk. Als de ritten goed kunnen worden gepland en de randvoorwaarden voor de belading geschikt zijn, toont de batterij-elektrische aandrijving haar sterke punten: Ze combineert een extreem hoge energie-efficiëntie met lage energiekosten. Als het echter om lange afstanden en flexibiliteit bij trajecten en lading gaat, zal de door Mercedes-Benz Trucks ontwikkelde aandrijving op brandstofcellen met vloeibare waterstof binnenkort duidelijk in het voordeel zijn. Die maakt met een enkele volle tank een aanzienlijk groter rijbereik mogelijk en is beschikbaar voor toekomstige modellen.

Beide aandrijfvormen bieden kans op lokaal CO₂-neutraal transport; daarom is Mercedes-Benz Trucks al vroeg met de ontwikkeling begonnen. Vandaag kunnen concrete oplossingen gepresenteerd worden:de eActros wordt vanaf 2021 in serie geproduceerd. En dit is nog maar het begin, want in 2039 zal Mercedes‑Benz Trucks de juiste geëlektrificeerde oplossing voor nagenoeg elke behoefte in haar assortiment hebben. Van lichte distributieoplossingen tot het zware internationale langeafstandsverkeer.

Content pano drives of the future 01

Sinds 2022 verrijkt de eEconic, een specialist voor stedelijke taken, het portfolio. Vanaf 2024 zal de eActros LongHaul ook een accu-elektrisch, productieklaar alternatief zijn voor internationaal transport. De Mercedes-Benz GenH2 Truck met brandstofcelconcept ging onlangs ook in première en zal naar verwachting al in 2024 door klanten kunnen worden getest.

Omhoog